Kommer koleran från nepalesiska soldater?


Det är riktigt illa att jag inte hittat något på varken DN's eller SvD's hemsidor att skriva om.
Det står dessutom helt stilla i mitt huvud. Det enda intressanta var artikeln "Smittan kommer från FN". Nu är jag inte så insatt i situationen på Haiti, men när jag först läste rubriken tänkte jag att det var en konspirationsteori. Det låter som om FN har åkt in i landet och spridit sjukdomen avsiktligt. Men så var det ju inte.

Saxat från artikel på SvD's hemsida.

Sedan jordbävningen den 12 januari har kolera fått fäste i de extrem dåliga levnadsförhållandena på Haiti. Epedemin bröt ut i oktober och sedan dess har mer än 900 människor avlidit och 15 000 smittats. Våldsamma upplopp utbröt igår i städerna Cap Haitien, Hinche och Milot, då hundratals människor attackerade FN-styrkan, MINUSTAH. Oroligheterna började efter ett rykte att redan smittad nepalesisk FN-personal tog med sig koleran till ön.

FN har hela tiden förnekat ryktena. Men nu bekräftar Claes Hammar, Sveriges ambassadör i landet för SvD att uppgifterna stämmer. För två veckor sedan besökte han Haiti.
– Ja, tyvärr är det så. Det har visat sig att koleran kommer från Nepal. Det är uppenbarligen en stam som finns där och nu verkar det som den råkat hamna på Haiti, säger han till SvD.
– Jag har fått uppgifterna från en diplomatkälla. Det är 100 procent sant. Man har tagit prover och spårat smittan till Nepal.

Samtidigt har den amerikanska myndigheten, CDC, Centers for Disease Control and Prevention, funnit att koleran på Haiti kommer från södra Asien, men man har inte slagit fast från vilket land. Kolera har heller aldrig tidigare upptäckts på Haiti. Koleran började att spridas i områden som inte var drabbade av jordbävningen och i samband med att de nepalesiska styrkorna anlände. FN har även erkänt att det fanns sanitära problem på den aktuella basen, men säger att soldaterna inte ligger bakom kolerautbrottet.
– Det är förstås väldigt tråkigt att det är så. Men man ska inte glömma att smittan sprids på grund av dålig hygien. FN gör stora insatser för att bekämpa koleran, säger Claes Hammar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Frank Bonnevie

En liten fråga: Varför repeterar du artiklar på din blogg?

2010-11-19 @ 09:05:50
URL: http://frankbonnevie.blogspot.com
Postat av: Frank Bonnevie

Det enda jag menade var, att du tillför ingenting i diskussionen (i just det inlägget), du upprepar nyheter som egentligen är tillgängliga för alla i alla stora riksmedier. Det hade varit intressant om du preciserade din ståndpunkt av typ: "Skicka hem FN-soldaterna" eller "skicka ned varje sanitetsexpert vi har i Sverige, folk dör ju!"



Nu klickade jag på din blogglänk och det slutade med att jag fick läsa samma artikel som jag just hade lämnat och blev alltså inte klokare efter att jag läst din blogg.



Jag har försökt att ge konstruktiv kritik.



Mvh

Frank

2010-11-19 @ 11:49:49
URL: http://www.frankbonnevie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0