Sista veckan på Rödakorskontoret.

                                     

Officiellt sista veckan på min praktikplats. Känns som vanligt, det är svårt att inse att snart  är jag tillbaka i det vanliga studentlivet. Jag kommer vara kvar på kontoret någon vecka efter jag slutat för att göra klart utvärderingen och ska dessutom på möten om en kommande aktivitet för Globalgruppen.

Har dessutom tänkt att engagera mig i Frösökretsen, jag ska få komma på ett av deras möten i januari. Jag kommer också fortsätta i Globalgruppen.

På fredag kväll, när praktiken officiellt är slut, så kommer bloggen bli lite mer personlig som sagt. Lite mer om mig och min vardag. Jag kommer fortfarande ta upp frågor som intresserar mig.

Imorgon och på onsdag är det personaldagar vilka jag ska vara med på. Onsdag eftermiddag åker jag och Lena till Sundsvall dit Hamuli Immaculée och Florence Kashala Bilonda från Kongos Röda Kors kommit för att berätta om situatioen i landet och hur de arbetar med att hjälpa våldsutsatta kvinnor. Jag kan inte i ord beskriva hur spännande jag tror det kommer bli! De var i Stockholm i helgen och på MyNewsdesk, en sajt där organisationer, partier osv, släpper pressmeddelanden, finns evenemanget från helgen - visst låter det intressant?:

"Kvinnors kroppar är en del av krigets slagfält i DR Kongo, våldtäkt en del av vardagen för vissa. Enligt WHO, Världshälsoorganisationen, våldtogs 40 000 kvinnor under krigets första fem år. Men än i dag pågår de systematiserade våldtäkter. Möt medarbetare från Kongolesiska Röda Korset som arbetar mot könsrelaterat våld.

– En död råtta är mer värd än en kvinnas kropp sade en förtvivlad ung kvinna i Walikale, i DR Kongo, berättade Margot Wallström tidigare i höst.
Som FN:s särskilda representant för att bevaka kvinnors utsatta situation i krig och konflikter lyfte hon fram situationen i norra Kivu, där Röda Korset bedriver så kallade ”lyssnarcenter” som hjälper kvinnor bearbeta de ohyggliga erfarenheter de varit med om. Bara i år så har över 2 000 kvinnor och män besökt våra center för att få hjälp till sjukhus, psykologiskt stöd och när det går juridisk hjälp

Immaculée Hamuli jobbar som är koordinator för Röda Korsets arbete mot könsrelaterat våld i provinsen Norra Kivu. Tillsammans med Florence Kashala Bilonda, som jobbar som koordinator för arbetet mot könsrelaterat våld i Södra Kivu besöker hon Sverige i början av december."


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0