Skaffar du barn för att få lön?

                                      

"Jag har ingen semester, inga lediga dagar och ingen sjukledighet. Jobbar hela dagar och ibland också nätter. Är underbetald och överarbetad."

Jag har inga egna barn, så några tycker väl att jag inte ska uttala mig, men jag är någons barn, jag har en viss personlig erfarenhet av föräldrar (oj, så unikt i vårt land).
Jag kommenterade detta på facebook då jag sett samma meningar i mångas loggar och blivit lite upprörd. Skrev i ett eget inlägg: ingen har tvingat er att skaffa barn. ni borde ha fattat det innan, man får inte LÖN för att vara mamma är inget JOBB...

Jag tror och hoppas att människor inte skaffar ett barn för att få lön. Man borde veta innan att man inte lever i lyx på barnbidrag, att båda inte kan sluta jobba för att nu kommer man dra in storkovan.
Jag har som sagt inga egna barn i dagsläget, men jag är väl införstådd i att det inte är en dans på rosor. Visst, bäbisar är söta, de får en att uppskatta livet och inse vilken otrolig kärlek man kan känna för en annan person. Men en bäbis är ingen docka som ligger helt stilla hela dygnet och är tyst. Bäbisar kan vara jobbiga, bäbisar skriker, bäbisar kräks, bäbisar blir sjuka. Man kan inte förvänta sig att man ska få lediga dagar, sjukledighet eller semester. För ett barn är en del av familjen, ingen anställd, inte chef.
Sedan kan man ju gå in i debatten om föräldraledighet också. Det orkar jag inte, så jag säger bara att i alla fall första månaden borde båda föräldrarna vara hemma för att få en djupare kontakt med barnet och dela på bördan.

Haha, tänker på min farfar. Han säger att man inte skaffar barn, utan man får barn. De är en gåva och man ska vara tacksam. Och det tycker jag stämmer alldeles utmärkt.

Vad tycker ni?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0