Tillbaka!

Hej allihopa!

Nu är jag tillbaka på kontoret efter några dagar i Umeå och ett par dagar i ödemarken.

I Umeå fick jag träffa Daniel Norman som är kretsanställd. Han gav mig massvis av idéer om vad vår globalgrupp kan hitta på, så det var väldigt lärorikt. Fick även vara med på ett litet informellt möte han höll i för att starta en ny globalgrupp. Där var även två tjejer från Färnebo Folkhögskola som varit på praktik i Afrika i 4,5 månad. Den ena, Sofia, hade praktiserat på Labour Research Service (LRS) som jobbar utifrån sin slogan "Knowledge is too important to be left in the hands of the bosses" för att ge allmänheten information om löner, fackliga rättigheter och arbetsförhållanden. Den andra, Linnea, hade praktiserat på Border Rural Committee (BRC) som arbetar för att minska fattigdomen på landsbygden i Östra Kap-provinsen i Sydafrika. Deras målsättning är att ge de fattiga på landsbygden möjlighet att själva kunna höja sin levnadsstandard. Läs mer om detta på Afrikagrupperna - praktisera i Afrika.

Igår var jag och Lena i Laxsjö, en bit från Föllinge. Där var det Global Afton med soppa, underhållning och ett kort föredrag av en kvinna som under flera år missionerat i DR Kongo. Fick även smaka kongolesisk mat och vann ett pris i lotteriet!

Idag ska jag försöka få tag i de två sista i Stockholm som jag behöver intervjua för utvärderingen. Bara en vecka kvar nu!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0