Är svenska i Finland en rättighet?

Läser på DN's hemsida om att svenskan som nationalspråk är hotad i Finland på grund av undermålig svenskundervisning.
"I en rapport om minoritetsspråk skriver Europarådet att tjänstemännens dåliga kunskaper i svenska samt brister i svenskundervisningen är de största hoten. Finlands lagstitftning om minoritetsspråk får beröm i rapporten, men Europarådet kräver ändå att bristerna i lagen åtgärdas. Både svenskans och samiskans ställning måste förbättras".

Taget från regeringens hemsida om mänskliga rättigheter:
Enligt artikel 27 i FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter ska de som tillhör etniska, religiösa eller språkliga minoriteter tillåtas att i gemenskap med andra i sin grupp ha ett eget kulturliv, utöva sin religion och använda sitt eget språk.

I artikeln står även att kommunala myndigheter är skyldiga att erbjuda service på båda språken om kommunen är tvåspråkig. Det borde då betyda att rätten att använda sitt eget språk också borde innebära att man ska kunna få service från kommunen genom att använda sitt eget språk. Det borde betyda att det bryter mot de mänskliga rättigheterna att inte få undervisning i sitt eget språk.

Jag är själv född i Finland, gick dock inte skolan där, men alla mina släktingar pratar svenska med viss kunskap i finska. Mina föräldrar kan knappt någon finska tyvärr, inte jag heller. Jag är från Sundom utanför Vasa, och där pratar många svenska, på affärerna säger de ofta summan på finska, och när man säger tack switchar de över till svenska ;) Jag tycker det är en självklarhet att kunna prata svenska i Finland, eller i alla fall i tvåspråkiga kommuner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0