MR-blobben.

Skulle in och kolla UD:s rapport om hur mänskliga rättigheter efterföljs i DR Kongo, och halkade samtidigt in MR-blobben. Där kan man testa vart man står. Det var lätta inledningsfrågor om hur man ser på exempelvis rätten till liv och tryckfrihet, men alla svar jag gav fick en mer komplicerad följdfråga. Väldigt lärorikt. Det är viktigt att se att allt inte är svart och vitt.

De svåraste frågorna, som blir mest komplexa, är frågorna om det är rätt att ta en människas liv för att rädda flera. Jag svarade ja. Är det rätt att ta en oskyldigs liv för att rädda en viktig person? Jag svarade nej. Men sen följdes frågan med om jag fortfarande skulle tycka så om det var någon jag älskade som skulle offras. Jag svarade nej.
Allt är inte så självklart som vi först tror, inte ens våra egna åsikter. Det ger perspektiv.

Nej, nu ska jag och en klasskompis plugga lite körkortsteori!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0