Från en sak till en annan.

Det känns lite konstigt. När jag började skriva i den här bloggen för ungefär en månad sen var det meningen att det mesta skulle handla om Södra Afrika och globalprojektet där, om länderna i sig och HIV/AIDS.

Men på vägen har något kommit emellan mer och mer - könsrelaterat våld. Det är något som intresserar, upprör, engagerar och berör mig mer än något annat jag läst om. Det är så påtagligt, alla kan ändå, på något sätt, föreställa sig att bli misshandlad, våldtagen eller bli utsatt för sexuella trakasserier och allt annat som ingår i begreppet "könsrelaterat våld". De flesta av oss har någon gång upplevt det, blivit tafsade på, blivit nedvärderade på grund av vårt kön, behandlats annorlunda på grund av vårt kön. Detta gäller både pojkar och flickor, män och kvinnor.

Det är nog detta och DR Kongo bloggen kommer handla mest om, då det är något jag känner att jag kan sätta mig in i och på något sätt förstå. Jag blir mer och mer intresserad varje dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0