Du kan glömma bort ditt eget barn.

"Mwambamba Mwa Rukungu är en 60-årig kvinna från en ort några mil utanför Bukavu. Av de fem barn hon har fött har fyra överlevt. Mitt i natten för ett år sedan bröt sig tre rebeller in i huset där hon sov tillsammans med sin man.
- Soldaterna slaktade min man. Sedan våldtog två av soldaterna mig på golvet bredvid min makes döda kropp. Det gjorde att jag fick en psykologisk chock. Sedan dess, varje gång jag känner lukten av blod, börjar jag att skaka, berättar Mwambamba Mwa Rukungu med låg röst."

Du kan glömma bort ditt eget barn
av reportern och författaren Christina Wahldén.



Boken Du kan glömma bort ditt eget barn handlar om kvinnor i krig och väpnade konflikter. Den blandar intressanta informationsrutor med personliga berättelser från kongolesiska kvinnor.
På baksidan kan man läsa att kvinnors kroppar är en del av krigets slagfält. De och deras barn är offer för bomber och kulor. De kränks och skadas genom sexualiserat våld. De smittas av sjukdomar som hiv/aids och utnyttjas som "produktionsmaskiner" för fiendens barn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0