Snart iväg till Strömsund.

Nu är jag tillbaka på kontoret, men bara för en stund. Snart åker jag och min handledare iväg till Strömsund för att träffa tre gymnasieelever som ska ha globalprojektet om Södra Afrika som projektarbete. Vi ska dessutom träffa en rektor.

Känns helt underbart att få sätta igång med att hjälpa gymnasieeleverna eftersom det är en av mina största uppgifter. Blir sugen på att göra om mitt projektarbete igen bara för att det var så roligt. Det var ändå en kurs där man i princip fick bestämma själv vad man ville göra, som ett globalprojekt alltså!

Hoppas ni haft en bra helg allihopa!


Kommentarer
Postat av: Ylva de Val-Olsson

Boken - "Du kan glömma bort ditt eget barn" har jag läst. Det tog lång tid. Mycket längre än någon annan bok någonsin har tagit mig att läsa.

Stundtals var jag så dränerad på energi när jag läste, att jag inte orkade mer än 3 sidor i taget innan jag var tvungen att lägga den ifrån mig.



Men jag är glad över att jag hittade modet att läsa den, för den har gett mig en ökad förståelse för andra människors utsatthet på ett sätt som ingen annan bok, rapport eller verklighetsbeskrivning har lyckats med tidigare. Jag har vunnit nödvändig kunskap för att ytterligare förstå den värld vi lever i.



Även om vi har det mycket bra här i Sverige och vi ska njuta av det, så fick boken mig att inse att vi behöver jobba än mer för att öppna våra ögon ytterligare för våra medmänniskor i andra livssituationer än vår egen, såväl globalt som inom inom vårt lands gränser. Vi behöver ta ställning för människor i utsatta situationer oavsett var de befinner sig.



Vi behöver se utanför det relativt skyddade samhälle vi lever i för att förstå dess mångfald och ta till oss dess styrka. Vi får inte tillåta oss att bli inskränkta och reserverade pga av okunskap om hur andra människor har det.



Den här bloggen är ytterligare ett steg på vägen - och jag måste säga att ni har gjort ett mycket bra jobb! Den håller hög klass som jag verkligen uppskattar. Önskar er lycka till!

Jag stödjer er och alla andra i kampen för en mer rättvis värld där vi alla har ett lika värde!

Mitt arbete med att sprida kunskaper om människors olikheter och mångfald kommer att fortsätta livet ut - och min uppmaning till er alla som läser detta är att funderar över vad just ni skulle kunna bidra med för att skapa en bättre värld. En början är ju att börja hos sig själv och sina närmaste! Lycka till!

2010-09-27 @ 09:54:19
Postat av: Sandra

Tack för att ni kunde komma och ge oss bra information idag :) nu vet vi ju på ett ungefär hur vi ska gå till väga. Vi fick en hel del idéer tack vare er, och det känns super-bra. Så tack än en gång.

Ha det bra! /Sandra West

2010-09-27 @ 12:44:21
URL: http://crazysandru3.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0