Handen på hjärtat.

Det du tror om mig
Som du är mot mig
Så som du ser på mig
Vad du gör mot mig
Sån blir jag

- Rädda Barnen, 2009

Någon som läst rollteori? Om hur de roller vi tycker andra har, hur vi ser på dem får dem att mer och mer bli som rollen. Ola Salo i The Ark sjunger i sin låt Tell me this night is over: "Why should it be so bad to be bad when it's so hard to be anything at all." Hellre ett "rötägg" än ingen alls. Hellre uppmärksamhet och att folk ser att man finns.

Jag och min handledare pratade om det. Att får man hela tiden höra att man är dålig, värdelös, inte kan någonting, att man är utanför samhället, att man aldrig kommer få ett jobb, att man inte har någon framtid, så intalar man sig det mer och mer till det till slut är en accepterad verklighet, det är sanning. Har du människor som hela tiden motarbetar dig, inte stödjer dig eller hjälper dig är det klart att du inte orkar till slut. Du blir den folk tror att du är.

Handen på hjärtat - gör du vad du kan för att hjälpa andra?
Jag gör inte det. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0