Är vi lika mycket värda?


De livsöden jag tagit upp hittills är bara tre av flera miljoner. Det är livsöden som inte uppmärksammas, som vi inte tänker på. Det där borta är så avlägset. Det går inte att föreställa sig vad som pågår runt om i världen, för vi är här, i relativt trygga Sverige med sina sociala skyddsnät, sin obligatoriska skolgång, sin sjuk- och tandvård och sina möjligheter att utvecklas.

Många säger att man måste hjälpa de i det egna landet först. Invånarna här går för alla andra. Vi är viktigare bara för att vi är födda och uppväxta här.
Jag var på något som heter Rödakorskunskap häromveckan, där jag fick lära mig om Röda Korset i allmänhet, hur organisationen är uppbyggd och så vidare. Monica, utbildaren, visade en bild på två barn och under bilden stod det, om jag minns rätt, födda lika och lika i värde.

Men är det så? Är vi lika mycket värda? Varför är vår utveckling och vårt välstånd viktigare än andra människors överlevnad? Varför är vi hemmablinda?


Jag har inte svaren, men jag önskar att jag hade dem.
Eller att min fråga hade ett självklart svar: klart vi är lika mycket värda!

Bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0