Skinheads.



Igår på rödakorskunskapen blev vi indelade i grupper och fick varsin diskussionsfråga, vår löd:

Tre skinheads kommer in på RK mötesplats Kupan. De går runt och tittar på kläder och prylar, men de köper ingenting. Till sist sätter de sig ner på mötesplatsen men tar inget att äta eller dricka, utan de bara sitter och pratar. Andra gäster tittar lite under lugg på dem.
Fråga: vad gör du som frivillig/frivilligledare? Gör du över huvud taget något?


Som jag sa igår är texten provocerande, antagligen för att vi ska börja reflektera över vilka fördomar vi har. Det finns en del saker att fundera över här. Hur vet vi att de är just "skinheads"? För att de har rakade skallar eller en viss klädstil. Jag fick fråga damarna i min grupp igår var skinheads egentligen är (högerextremister, i alla fall i Storbritannien på 70-talet, jag tror det är en vanlig uppfattning hos äldre).
Skinheads för mig är en klädstil för en viss genre (punk eller ska) - eller anarkister.
Nu vet jag att vissa skinheads är nynazister osv, men varför måste vi dra förhastade slutsatser?
Jag tycker att frågan försöker få oss att tänka att de säkert är där för att snatta eller vill göra någon illa. Skulle du gå fram till en "vanlig" person i en affär och anklaga denne för att snatta för att personen inte köper något? Antagligen inte...
Måste man göra något över huvud taget? Man kan väl vara lika trevlig som mot andra? Vi behöver väl inte göra åtskillnad? Som Sandra sa igår kan man gå fram och prata för att göra ett statement - visa andra att de inte är farliga...


Länk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0