De jag känner är inte invandrare...?

Har idag presenterat min och en klasskompis del ur sou:n "Den segregerande invandring". Vi pratade mycket om boendesegregering, grannsamverkan mot brott och hur media påverkat synen på Gottsunda i Uppsala. 
Vi var några smågrupper som alla hade en del i sou:n och blev många intressanta diskussioner, speciellt om rasism, om vad en invandrare och vilka det är som inte vågar stå för sina åsikter.

Jag blev själv medveten om en sak: att jag inte ser mina vänner eller de jag känner med utländskt ursprung som invadrare. Jag undrar varför... Är det för att de har högre social status än vad mina fördomar säger mig att invandrare har? Vad är mina vänner då? Vilka är invandrarna? Är det de vars liv ligger i rännstenen, de som är arbetslösa, är segregerade, marginaliserade och exkluderade? Jag antar det...



En annan intressant grej kom upp när vi pratade om boende och invandrare. En i klassen sa att h*n jobbade på ett boende för nyanlända flyktingar, och h*n sa att de skulle vara jätteglada över att ta en sunkig lägenhet i Gottsunda, Rinkeby, Rosengård eller något annat svenskt segregerat ghetto.
Jag förstår att visst skulle de vara glada, men varför ska någon nöja sig med vad vi anser vara skit, något vi inte själva vill ha? Jag skulle inte vilja bo i en gammal, sunkig lägenhet. Hörde något reportage om att i någon av Sveriges utsatta förorter rustades aldrig lägenheterna upp, var det fel på avlopp eller liknande kom inte bovärden och gjorde något åt det...

Många tycker att de människor som fått bistånd av Sverige i form av kläder, leksaker osv ska vara tacksamma, för "annars har de ju ingenting". Men varför ska de nöja sig med vårt skrot? Det vi inte vill ha? Skulle vi, med äran i behåll, kunna leva ett liv i någon annans trasor, med någon annans avlagda saker, vara tacksamma för att någon gett oss det här? Var finns värdigheten i det?


Nä, det här blev lite längre än vad som var tänkt, men det är väl lika bra det. 
Snart är det Umeå! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Politik
RSS 2.0